سنت هشتم انجمن معتادان گمنام

معتادان گمنام هميشه بايد غير‌حرفه‌ای باقی بماند اما مراكز خدماتی ما می توانند کارمندان مخصوصی استخدام کنند.

در یک نگاه گذرا ، ممکن است سنت هشت جزو سنت های توام با روحانیت ما به نظر نرسد ، اما در واقع این سنت دست بر هسته اصلی برنامه روحانی ما می گذارد . با تعهد نسبت به غیر حرفه ای بودن ، ما اطمینان حاصل می کنیم تا راه ساده ما تبدیل به یک میراث ماندگار شود .بخشش رایگان به صورت مساوی ، برنامه را در برابر زرق و برق و هوس بازی خارج از انجمن حفظ می کند . در ضمن ما از هرگونه قدرت نمایی و حرفه ای بودن اعضای خود رهایی می یابیم . زمانی که ما برای خود به درک درستی از برنامه برسیم ، به مهارت لازم جهت به مشارکت گذاشتن بهبودی خود دست یافته ایم . هیچ کس نمی تواند عضویت ما در NA را گواهی کند یا ما را اخراج کند . عضویت ما ، بهبودی ما و تجربه ما فقط متعلق به خودمان است .

برای یک برنامه بر اساس * فقط برای امروز * غیر معمول است که از لغت * همیشه * استفاده کند . لغت همیشه به معنی : بدون انقطاع ، رو به جلو در آینده و بی هیچ پایانی است . به این معنی که ما کاری را به طور دایم انجام دهیم .

اینکه بگوییم ما برای * همیشه غیر حرفه ای * باقی می مانیم ، نوعی ایجاد تعهد است . ما عمدتا غیر حرفه ای هستیم ، یا غیر حرفه ای هستیم زمانی که این امر در خدمت ما باشد .به هر حال و تحت هر شرایطی معتادان گمنام به یک روش کار می کند ، یعنی : کمک یک معتاد به معتاد دیگر . پیام ما امید و وعده رهایی از اعتیاد فعال است . ما باور داریم که هر معتادی می تواند مصرف مواد مخدر را قطع کند ، وسوسه مصرف را از دست بدهد و راه تازه ای برای زندگی پیدا کند .

به عنوان اعضا یک برنامه غیر حرفه ای ، ما کسانی هستیم که پیام می رسانیم ، دست یاری به سوی معتادان در عذاب دراز می کنیم و از جلسات و خدمات خود مراقبت می نماییم . ما می توانیم یک رابطه شفاف بین این سنت و سنت هفت تشخیص دهیم . رساندن پیام رایگان ، با حفظ روحیه گمنامی  و مساوات ، ما را از هر گونه الزام یا بحثی که بیرون از جلسات ما وجود دارد ، رها می سازد .

سنت هشتم ، برای ثبات NA در کل اهمیت حیاتی دارد . برای درک این سنت لازم است مفهوم ” مراکز خدماتی غیر حرفه ای ” و ” کارمندان خاص ” را مشخص کنیم. پس از آگاهی از مفاهیم آن ها ،خودبخود مفهوم این سنت روشن خواهد شد .

در این سنت ، ما می گوییم که افراد حرفه ای نداریم . منظور از این حرف این است که ما روانپزشک ، پزشک ، مشاور و یا وکیل در استخدام مان نداریم . برنامه ما از طریق کمک یک معتاد به معتاد دیگر کار می کند . ما اگر در گروه های خود افراد حرفه ای استخدام کنیم ، اتحاد NA را از بین می بریم . ما معتادانی هستیم که در وضعیتی مساوی و به رایگان یکدیگر را کمک می کنیم .

ما متخصصین حرفه ای را به رسمیت می شناسیم و آن ها را تحسین می کنیم . بسیاری از اعضای ما در زندگی خصوصی خود حرفه ای هستند ، اما در NA جایی برای حرفه ای بودن وجود ندارد .

منظور از مراکز خدماتی ، جایی است که کمیته های خدماتی NA در آن به کار مشغول اند . دفتر خدماتی جهانی ، یا دفاتر محلی ، منطقه ای ، یا ناحیه ای نمونه هایی از مراکز خدماتی هستند . کلوب های معتادان ، خانه های بهبودی و موسسات مشابه ، مراکز خدماتی ما نیستند و هیچ گونه وابستگی با مراکز خدماتی NA ندارند . یک مرکز خدماتی ، جائیست که خدمات NA به طور مداوم در آن عرضه می شود .

در این سنت، تأکید شده است” مراکز خدماتی ما می توانند کارمندان خاصی استخدام کنند ”  که منظور از این حرف این است، که مراکز خدماتی ما می توانند کارمندانی را که مهارت هاى خاصى نظیر، جوابگویى به تلفن، منشی گرى و یا چاپ داشته باشند، استخدام کنند . این کارمندان، مستقیماً در برابر کمیته هاى خدماتى مربوطه مسئول هستند . همانطور که NA بزرگتر می شود، به همان نسبت تقاضا براى چنین کارمندانى نیز بیشتر خواهد شد. کارمندان خاص، وجودشان براى حفظ کارآیى انجمن در حال توسعه ما کاملاً ضرورت دارد.

در اینجا لازم است تفاوت بین حرفه اى و کارمندان خاص را روشن و مشخص کنیم . حرفه اى ها در حرفه به خصوصى فعالیت دارند که به طور مستقیم درخدمت NA نیست و نفع شخصى مبناى آن است. حرفه اى ها از سنت ها ى NA پیروى نمى کنند، اما کارمندان خاص ما درست، برعکس، در چهارچوب این سنت ها کار مى کنند و همیشه مستقیماً در مقابل کسانى که به آنها خدمت مى کنند، یعنى انجمن مسئول هستند.

در سنت هشتم، ما هیچ یک از اعضاى خود را حرفه اى خطاب نمى کنیم و با ندادن لقب حرفه اى به اعضاى مان، “براى همیشه غیر حرفه اى ماندن” انجمن خود را تضمین مىکنیم .

در ابتدای بهبودی شخصی فرصت هایی که جهت به کارگیری سنت هشتم برای ما وجود دارند بسیار واضح نیستند . NA باید همیشه غیر حرفه ای باقی بماند ، اما بسیاری از اعضای ما در زندگی شخصی خود افراد حرفه ای هستند ، به کارگیری این سنت به معنی آن نیست که از حرفه و شغل خود دست بکشیم یا تظاهر کنیم خود واقعی مان نیستم . اما علی رغم اینکه چه مهارت های حرفه ای دارا هستیم که ممکن است در رابطه با اعتیاد ، بهبودی و روحانیت نیز باشند ، باید بدانیم که اینها تجربه شخصی ما هستند که البته برای معتادان گمنام نیز ارزشمند می باشند . ما بهبودی در NA را به رایگان با یکدیگر به مشارکت می گذاریم . خود واقعی مان بودن و به مشارکت گذاشتن تجربیات مان باعث ایجاد امید در معتادان در حال عذاب می گردد. تمام تلاش های خدماتی ما به هدف اصلی مان باز می گردند که شرایط را فراهم می کند تا معتادان بتوانند آزادانه به یکدیگر کمک کنند . هر یک از ما تجربه ، نیرو و امید خود را به راه و روش خاص خود به مشارکت می گذاریم.

سنت هشت بر اساس راهکارهای سنت هفت به وجود آمده است . اگر چه ما از طریق کمک های داوطلبانه خودمان از خود حمایت می کنیم ، اما مواقعی نیز که به کمک نیاز داریم . تحت هر شرایطی درخواست کمک نوعی از فروتنی است . ما کارهای بسیاری را خودمان می توانیم انجام دهیم ، اما هر از چند گاهی نیز به کمک نیاز داریم . دستیابی به شفافیت و و وضوح در مورد توانایی و نیازهایمان ما را از وابستگی از یک سو یا داشتن توهم خود کفایی از سوی دیگر رها می سازد . ما با حفظ روحیه فروتنی ، اتحاد و گمنامی می توانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم . مهارت های رهبری در NA شامل نگه داشتن زبان خود ، شناختن محدودیت هایمان و درخواست کمک به هنگام نیاز می گردد .

خدمت باعث رشد است . ما با ورشکستگی وارد NA می شویم ، و اینجا یاد می گیریم چگونه زندگی کنیم . بسیاری از این یادگیری ها در هنگام خدمت اتفاق می افتد . در واقع ما از یکدیگر توقع داریم تا در حین خدمت آموزش ببینیم ، رشد کنیم و به مهارت های تازه ای دست یابیم . راهنما بودن ، پیش کسوتی ، روزهای آموزش و اساسنامه همگی به ما کمک می کنند تا وظایفی که هنگام رساندن پیام برای ما بوجود می آیند را انجام دهیم . ما می دانیم که این یک فرآیند جاری و مستمر است ، و اگر در پی کمال و بی عیب بودن باشیم شاید هیچ وقت نتوانیم حرکتی رو به جلو داشته باشیم . هر قدر بیشتر در جلسات خدماتی متنوع شرکت کنیم ، دانش ما بیشتر رشد می کند . ما یاد می گیریم که گوش فرا دهیم و مسایل مورد علاقه بیشتری پیدا می کنیم . ما ممکن است از یک نوع خدمت به نوع دیگری از خدمت روی بیآوریم . مثلا پس از یک خدمت طولانی در روابط عمومی ، انرژی خود را برای خدمت در سطح گروه صرف کنیم ، یا به کمیته تفریحات ملحق شویم . این کار می تواند هم برای خودمان و هم برای NA محلی ما مفید باشد ، وقتی که ما نقش و وظیفه جدیدی بر عهده می گیریم ، یا اگر عضو جدیدی بخواهد به خدمات ملحق شود.

ما غیر حرفه ای هستیم ، اما انتظارات زیادی از خدمتگزاران مورد اعتماد خود داریم . رشد کافی جهت برآورده کردن این انتظارات قسمتی از آموزش خدمت است . کلمه ، ” خدمت ” به معنی خدمت کردن ما به NA است ، اما کاری که ما در راستای خدمت به NA انجام می دهیم به خود ما نیز توسط آموزش و رشد ، خدمت می کند . بسیاری از ما با قبول تعهد خدمت به عنوان خزانه دار ، نگهداری حساب و کتاب را یاد می گیریم ، یا توسط گردانندگی یک بدنه خدماتی یاد می گیریم چگونه یک جلسه تجاری را مدیریت کنیم . به عنوان خدمتگزار مورد اعتماد هنگامی که به ما اجازه ابتکار عمل و درخشش داده می شود ، با چالش های پیش رو به بهترین شکل برخورد می کنیم . اگر سعی کنیم افراد یا نتایج را کنترل کنیم ، از هدف خود دور خواهیم شد .

غیر حرفه ای بودن به این معنی نیست که ما تعهد گریز هستیم ، بلکه به این معنی است که خدمت برای ما یک حرفه نیست . حصول اطمینان از اینکه ما برای همیشه یک سازمان داوطلب باقی بمانیم ، باعث می شود تا تمرکز ما بر روی هدف مان باشد و نه بر جاه طلبی شخصی . بهبودی ما به معتادان گمنام وابسته است .

راهنما گرفتن و راهنما شدن ، یک رابطه غیر حرفه ای است ، و به معنی انتقال چیزی است که به ما داده شده است . ممکن است رابطه ای صمیمی یا خشک باشد ، برای اکثر ما رابطه ای بین این دو حالت است . اما باید بدانیم یک درمانگر ، مشاور یا مامور انتظامی نیست . اگر فراموش کنیم رابطه راهنما و رهجویی یک رابطه حرفه ای نیست ، این خطر وجود دارد که فکر کنیم راهنما به جای اینکه تجربه خود را با ما به مشارکت بگذارد ، کسی است که اختیار اعمال ما را دارد . یا ممکن است با راهنمای خود همانند یک کارمند رفتار کنیم و هر زمان که توقع ما را برآورده نکرد او را اخراج کنیم .

هویت حرفه ای ما ممکن است هیچ ربطی به زندگی ما در NA نداشته باشد . یا ممکن است ما در ایجاد حد و مرز بین این دو مقوله بسیار موفق عمل کنیم . اما بعضی اوقات هم این حد و مرز شفاف نیست . برای مثال اگر از یک عضو که وکیل است بخواهیم تا در مسایل قانونی انجمن دخالت کند ، یا از یک عضو که آشپزی ماهر است بخواهیم تا برای یکی از رویدادهای انجمن غذا آماده کند ، به نفع آن عضو و همین طور کمیته مربوطه است که حد و مرزهای لازم و مناسبی در نظر گرفته شود .

(برگرفته شده از: اصول راهنما روح سنت های ما و کتاب پایه معتادان گمنام)

سنت هشتم معتادان گمنام

سنت هشتم معتادان گمنام

 

درباره NA منطقه یک ایران