سنت نهم انجمن معتادان گمنام

NA تحت اين عنوان هرگز نبايست سازماندهی شود، اما می توانيم هيئت های خدماتی و يا کميته هايی تشکيل دهيم که مستقيماً در برابر کسانی که به آنها خدمت مي کنند، مسئول باشند.

تلاش های خدماتی ما در معتادان گمنام کمک می کند تا امکان یاری رساندن یک معتاد به معتاد دیگر وجود داشته باشد . ما با تعدادی محدود معتاد که دارای امید ، چشم انداز و تمایل به خدمت بودند ، شروع کردیم . امروزه جلسات NA برای معتادان بی شماری در سراسر جهان که خواهان بهبودی هستند ، امید را به ارمغان می آورد . چیزی که به کمک همدیگر به دست آورده ایم ، شگفت انگیز است . این واقعیت که ما همه این کارها را بدون سازمان دهی انجام داده ایم باور نکردنی است ، اما در همان حال بنیادین و اساسی است . امکان چنین رشدی وجود نداشت ، مگر با به کارگیری این اصول.

کلمه * مسئول * را می توان به طرق مختلف معنی کرد ،  که هر یک از این معانی می تواند درک متفاوتی از سنت نه به ما بدهد . این کلمه برگرفته از ریشه لغت * پاسخ دادن * است که بر داشتن ارتباط دلالت می کند . مسئول بودن به معنی این است که ما برای اعمال خود پاسخگو هستیم ، و همین طور به این معنی که می توانیم در برابر مسایل خارج از خود عکس العمل نشان دهیم . داشتن احساس خود یک نوع پاسخ و عکس العمل است و در میان گذاشتن آن احساس نوعی دیگر از عکس العمل .

زمانی که مسئول باشیم یعنی ما هم پاسخگو هستیم و هم در ارتباط . این دو خصوصیت برای ما در NA بسیار مهم است ، برای اینکه ما اغلب تمایل داریم تا مسئولیت داشتن را با مالکیت و کنترل اشتباه بگیریم ، و باید بدانیم که هیچ یک از ما مالک قسمتی از NA نیستیم . ما فقط از آن به کمک یکدیگر ، برای یکدیگر و برای معتادانی که در آینده به آن خواهند پیوست محافظت می کنیم .

این سنت ، طرز کار انجمن ما را تعریف می کند . ما قبل از هر چیز باید بفهمیم که NA چیست؟ معتادان گمنام، از معتادانى تشکیل شده است که مایل به قطع مصرف هستند و بدین منظور گردهم آمده اند. جلسات ما، گردهما یی هایی هستند که اعضاء به منظور پاك ماندن و رسانیدن پیام بهبود ى در آن شرکت مى کنند.

قدم ها و سنت هاى ما با نظم خاصى تدوین و شماره گذارى شده و بدون ترتیب و دلیل نیستند. آن ها سازماندهى شده اند اما این سازماندهى با آن چه که در سنت نهم مورد نظر است، تفاوت دارد. در سنت نهم، منظور از سازماندهى سلسله مراتب سازمانى، اداره کردن و کنترل است. بدین صورت، مفهوم سنت نهم کاملاّ واضح است. بدون این سنت، انجمن ما در جهتى خلاف اصول روحانى قرار مى گیرد. در انجمن ما، خداوند مهربانى که خود را در وجدان گروه بیان مى کند، مرجع نهائى ما است.

سنت نهم، نوع کارهایى را که ما براى کمک به NA مى توانیم انجام دهیم ، براى مان مشخص مى کند. ما مى توانیم هیأت ها و کمیته هایى تشکیل دهیم که جوابگوى نیازهاى انجمن باشند و تنها دلیل وجود آن ها خدمت به انجمن است. این ماهیت ساختار خدماتى است که پس از طى مسیر تکاملى خود در جزوه راهنماى خدماتى انجمن ما، تعریف شده است .

به عنوان یک عضو رابطه ما با سنت نه دو بعد دارد . اول آن چیزهایی که در مورد زندگی شخصی مان به ما می آموزد و دیگر اینکه ما را در رابطه با چگونگی خدمت کردنمان راهنمایی می کند . تمایل ما برای قبول مسئولیت انجمن مان از پذیرفتن مسئولیت زندگی شخصی مان ، جدا نیست .

به کارگیری سنت ها به ما ایجاد تعادل را می آموزد . سنت هفت ما را تشویق می کند تا به خود متکی باشیم ، سنت هشت خاطر نشان می سازد که احساس خود کفایی کامل یک نقص است و ما را تشویق می کند تا هنگام نیاز درخواست کمک کنیم . سنت نه به ما هشدار می دهد که پس از درخواست کمک نباید مسایل را به حال خود رها کنیم .

ما باید بین درخواست کمک و حصول اطمینان از اینکه کارها انجام می شود ، تعادل برقرار کنیم . ما باید بین حفظ مسئولیت خود با اجازه دادن به هیئت های خدماتی و کمیته ها جهت انجام وظیفه شان تعادل برقرار کنیم . ما به خدمتگزاران مورد اعتماد فضای لازم جهت انجام وظایف شان را می دهیم و در همان حال از جریان کارها مطلع می مانیم تا مطمئن شویم کارها از مسیر منحرف نشده اند و اعضای داوطلب کافی جهت انجام آنها وجود دارد.

اجازه آگاه بودن از کارهایمان به دیگران ، می تواند کارها را چند برابر بهتر کند . نیاز به حوصله و روشن بینی داریم تا به نظرات دیگران گوش کنیم ، اما این کار تقریبا همیشه ارزشش را دارد . حتی اگر هم در اصل نتیجه کار فرقی نکند ، باز هم باعث می شود تا درک عمیق تری از اصول پیدا کنیم . تقریبا همیشه داشتن فرآیندی جهت دریافت نظرات دیگران کمک می کند تا نتیجه کار بهتر شود .

بعضی از ما بهبودی خود را بدون هیچ حس مسئولیتی آغاز می کنیم ، انگار وظیفه دیگران است تا از ما مراقبت کنند . بعضی از ما نیز خود مشغولی را به این شکل تجربه می کنیم که انگار ما مسئول همه اتفاقات دور و بر خود هستیم . معمولا واقعیت چیزی بین این دو حالت است . ما اگر بتوانیم به دیگران اعتماد کنیم تا مسئولیت ها یشان را انجام دهند ، بدون اینکه دایم مراقب ایشان باشیم به آرامش فکری دست پیدا کنیم و آنگاه دیگران نیز همین تواضع را نسبت به ما خواهند داشت .

خدمت نشاط آور و هیجان انگیز است . ما از انجام کارهای درست احساس خوبی پیدا می کنیم . ما از طریق خدمت آموزش می بینیم و رشد می کنیم و زندگی مان تحت تاثیر روابطی که در خدمت می سازیم ، غنی تر می شود . اما همیشه در برابر کسانی که به آنها خدمت می کنیم مسئول هستیم . ما ممکن است به گروه خانگی خود ، یا ناحیه و یا بدنه های خدماتی دیگر خدمت کنیم . ما موظف هستیم تا تشخیص دهیم به چه کسانی خدمت می کنیم و باید در برابرشان پاسخگو باشیم . هر وظیفه ای را که بر عهده می گیریم ، باید از خود سوال کنیم : من در حال خدمت به چه بدنه خدماتی هستم ؟ و اینکه آن بدنه خود به چه بدنه دیگری خدمت می کند ؟ و به همین شکل تا آخر . تا در نهایت دوباره پاسخ هایمان ما را به گروه و از آنجا به معتاد در حال عذاب و نیروی برتر برساند . در این حین نیز باید همیشه پاسخگویی را به وضوح در نظر داشته باشیم . این کار کمک می کند تا نقش خود را در این فرآیند بهتر درک کنیم .

خدمت عاشقانه کار نیروی برتر است . افتخار شرکت در این معجزه ما را خالق معجزه نمی کند . سنت نهم کمک می کند تا ما گمنامی خود را حفظ کنیم ، حتی برای زمانی که کارهای بزرگ انجام می دهیم ، زیرا به ما یاد آور می شد که فقط خدمتگزار هستیم . تلاش خدماتی ما هر چه که هست ، ما توسط احساس مسئولیت در برابر معتاد در حال عذاب و همین طور اعضا آگاه و مطلع که به خدمت اهمیت می دهند ، رهنمون می شویم .

اگر کسی نباشد که ما طرحها و برنامه های خود را با ایشان در میان بگذاریم ، آنگاه به راحتی از مسیر خارج خواهیم شد . اگر انجام مسئولیت خدماتی را یک نفره بر عهده بگیریم ، ممکن است به مشکل بر بخوریم . ما اگر به تنهایی خدمت کنیم ، به تنهایی نیز تصمیم خواهیم گرفت و آنگاه سخت خواهد بود که در این تصمیمات دچار غرور نشویم . خدمات در NA هیچگاه در خلا شکل نمی گیرد ، حتی زمانی که ما تنها هستیم ، هیچ تلاش و کوشش یک نفره در معتادان گمنام وجود ندارد . پاسخگویی مستقیم در برابر کسانی که به آنها خدمت می کنیم ، کمک می کند تا قربانی هوای نفس خود نشویم . البته سخت است که نظرات دیگران را بشنویم بدون اینکه آنها را انتقاد به شخص خود ندانیم .

اگر بطور شفاف و صادقانه ارتباط بر قرار کنیم ، آنگاه راه را برای بحث و گفتگو باز کرده ایم ، و از طریق گفتگو ما معمولا راههای بهتر و فراتر از تصورمان برای انجام کارها پیدا می کنیم . اگر بخواهیم گفتگوها ما را به نقطه جدیدی برساند ، لازم است تا وابستگی به یک روش یا جواب را رها سازیم . دانستن نحوه و روش پاسخگویی ، کمک می کند تا ارتباط بین مسئولیت پذیری و تسلیم را درک کنیم ، که به نوبه خود ما را از دام انزوا ، رنجش و سوء ظن که باعث جدایی مان از یکدیگر می شود ، رها شویم . ارتباطات باز و شفاف کمک می کند تا پاسخگویی را در خدمات حفظ کنیم .

در ابتدای این فرآیند ما تفاوت بین “آزادی از ” با ” آزادی برای ” را می آموزیم . آزادی از اعتیاد فعال با مصرف نکردن از امروز شروع می شود ، که به نوبه خود آزادی برای تجربه یک راه تازه زندگی را می دهد ، که می تواند به جایی ببرد که تصورش را هم نمی کردیم یا رویاهای ما را که سال ها است از بین رفته را دوباره زنده کند . به همین طریق ما در می یابیم که بین ” مسئولیت برای ” با ” مسئولیت در برابر ” تفاوت وجود دارد . ما مسئولیت برای انجام وظایف محوله داریم ، و در برابر بدنه ای که به آن گزارش می دهیم مسئول هستیم . در خدمات هر دو این موارد بطور برابر مهم هستند . همه خدماتی که ما بر عهده می گیریم شامل پاسخگویی “به” و “برای” NA می شود . پاسخگویی ته تنها باعث صداقت ما می شود ، بلکه ما را به وجدان گروه و نیروی برتر وصل می کند . اشتباه گرفتن اراده شخصی با احتیاج آسان است . تسلیم در برابر وجدان گروه ما را ناتوان جلوه نمی دهد ، بلکه به ما خاطر نشان می سازد که خدمت را از هوای نفس خود جدا نگه داریم ، و باعث رهایی ما از این توهم می شود : که تجربه خدماتی یا نتیجه خدمات ما بر روی ارزش مان به عنوان یک عضو تاثیر دارد . خدمت با روحیه از خود گذشتگی و فروتنی می تواند چالش بر انگیز باشد ، اما هم برای ما و هم برای خدمتی که بر عهده داریم خوب است . این فرآیند تسلیم شدن احتمالا بارها ما را به سوی قدم ها رهنمون می سازد .

(برگرفته شده از: اصول راهنما روح سنت های ما و کتاب پایه معتادان گمنام)

 

سنت نهم معتادان گمنام

سنت نهم معتادان گمنام

 

درباره NA منطقه یک ایران