سنت دهم انجمن معتادان گمنام

معتادان گمنام، هيچ عقيده‌ای در مورد مسائل خارجی ندارد و نام NA هرگز نبايست به مباحث اجتماعی کشانده شود.

سادگی و شفافیت ، کلیدهای پیام ما هستند . سنت ده نیز ساده و شفاف است . معتادان گمنام به تنهایی کفایت می کند . وعده ما رهایی از اعتیاد فعال است . ما عقیده ای درباره مسائل خارجی نداریم ، و اجازه نمی دهیم که نام NA به مباحث اجتماعی کشانده شود . NA یک برنامه پرهیز کامل است ، و بر زندگی معتادان بی شماری در سراسر جهان تاثیر گذاشته است . برای هر معتادی که انتخاب کند تا راه ما را دنبال کند، بهبودی ممکن است و میسر است.

در کل * بحث * به معنی عدم توافق و داشتن نظرات متضاد است . بعضی می گویند که بحث باید عمومی ، طولانی و دو قطبی باشد تا بحث اجتماعی به حساب آید . ما خیلی سریع می توانیم هم جذابیت و هم خطر آن را درک کنیم . بحث اجتماعی جالب است و ما ستیز را دوست داریم . مفهوم برد و باخت می تواند برای ما مهم تر ایده ای شود که بر سر آن ستیز می کنیم . ما اغلب این الگو را در روابط شخصی خود و هنگام خدمت مشاهده می کنیم . بیرون نگه داشتن انجمن از مباحث خارجی ، در اصل از ما در برابر خودمان حمایت می کند . ما نمی توانیم نیکنامی و حیثیت خود یا سلامت اعضایمان را به خاطر مسئله ای که به هدف اصلی ما هیچ ربطی ندارد، به خطر اندازیم .

ریشه لغت بحث از * بر علیه …* سرچشمه می گیرد ، پس خیلی ساده می توانیم چالشی که بحث اجتماعی در NA به وجود می آورد را ببینیم . ما می توانیم بر علیه چه چیزی باشیم بدون اینکه اتحادمان تحت تاثیر قرار گیرد؟

براى رسیدن به هدف روحانى ما، لازم است معتادان گمنام نام نیک داشته و محترم شمرده شود. این مطلب را تاریخچه ما به خوبى نشان داده است. NA در سال 1953 تشکیل شد و به مدت بیست سال در حاشیه بود و کوچک باقى ماند.

در دهه 1970 اجتماع متوجه شد که اعتیاد به صورت یک اپیدمى جهانى درآمده است و بدین جهت به فکر چاره جوئى افتاد. مقارن با همین احوال نیز مردم شروع به تغییر نظرات خود در مورد اعتیاد و معتادان کردند. این تغییرات باعث شد که معتادان آزادانه تر به دنبال کمک بگردند و گروه هاى NA در نقاطى شروع به جوانه زدن کردند که قبلاً تحمل نمى شدند. معتادان در حال بهبود ى، زمینه را براى تشکیل گروههاى بیشترى فراهم آوردند. امروزه NA ، یک انجمن جهانى است و ما اکنون شناخته شده و قابل احترام هستیم .

اگر معتادان در مورد ما چیزى نشنیده باشند، مسلماً بدنبال ما نخواهند گشت. اگر آن ها که با معتادان سر و کار دارند از وجود ما بی اطلاع باشند، نتیجتاً نمى توانند معتادان را هم به سراغ ما بفرستند . یکى از مهم ترین کارهایى که ما در راه پیشبرد هدف اصلى مان مى توانیم انجام دهیم، این است که مردم را از که، چه و کجا بودن خود مطلّع کنیم . در صورتى که ما این کار را انجام دهیم و نام نیک خود را نیز حفظ کنیم، مسلماً پیشرفت خواهیم کرد.

بهبودى ما چیزى است که عیان است و حاجتى به بیان ندارد . سنت دهم دقیقاً همان چیزى است که به ما در حفظ نام نیک خود کمک مى کند. طبق این سنت NA ، در مورد مسائل خارجى هیچ نظریه اى ندارد ، هیچ طرفى را نمى گیرد ، و هیچ توصیه اى نمى کند . NA به عنوان یک انجمن ، وارد مسائل سیاسى نمى شود، زیرا خلاف آن عمل کردن، به استقبال جار و جنجال رفتن است و موقعیت انجمن ما را به خطر مى اندازد. اگر ما از خود عقیده اى ابراز کنیم، ممکن است آن هائى که با عقاید ما موافقند ما را به خاطر موضعى که انتخاب کرده ایم تقدیر کنند، اما همیشه افراد غیرموافق هم وجود دارند. با وجود چنین بها ى سنگینى، دیگر تعجبى ندارد که چرا ما موضع بى طرفى را در مورد مسائل اجتماعى انتخاب کرده ایم.

ما به خاطر بقاى خودمان، هیچ عقیده اى در مورد مسائل خارجى نداریم.

معتادان گمنام هیچ عقیده ای در مورد مسائل خارجی ندارد. اما به عنوان عضو عقایدی داریم ، و هر یک از ما حق داریم که عقیده شخصی خود را داشته باشیم ، اگر چه جلسه بهبودی معمولا مکان مناسبی برای مطرح کردن آنها نیست و در بهبودی ، ما برای خود فکر می کنیم .

همانطور که هنگام کارکرد قدم ها نیز ما به درکی از اخلاقیات و ارزش های خود می رسیم و به باورهای خود درباره اینکه چگونه زندگی کنیم و بهبود یابیم . این باورها ممکن است در طول زمان بطور تعجب آوری تغییر کنند . بهبودی فرآیندی پویا از ارزیابی و ارزیابی مجدد از اعمال ، برداشت ها و ارزش هایمان است . سنت ده از ما می خواهد تا مراقب باشیم که باورهای شخصی ما با اصول معتادان گمنام اشتباه گرفته نشود . ما باید دقت تاثیر حرف ها و اعمال مان را بر روی انجمنی که به آن عشق می ورزیم و پیامی که می رسانیم بررسی کنیم . ما یاد می گیریم که عاقلانه صحبت کنیم و قدرت سکوت را درک نماییم .

اگر چه ما وقتی به اینجا آمدیم ، نمی دانستیم که چگونه باید پیام بهبودی را به مشارکت بگذاریم . اگر در نوعی از مشاوره یا برنامه درمانی تجربه داشته باشیم ، ممکن است بخواهیم دیگر اعضا را نصیحت کنیم ، اما در NA ما تجربه خود را به مشارکت می گذاریم و ته نصایح مان را . راه و روشی که ما با یکدیگر مشارکت می کنیم ، کاملا با نوع برقراری ارتباط ما قبل از اینکه به NA بیایم متفاوت است . ما از طریق الگو گرفتن و راهنمایی کردن یکدیگر به مشارکت کردن ادامه می دهیم ، با فرآیند که چه چیز مناسب مشارکت است راحت تر می شویم .

بررسی انگیزه خود جهت مشارکت کردن و پرسیدن این سوال از خود که : مشارکت چه کمکی به جلسه می کند ؟ ما را راهنمایی می کند تا از انحراف و مسائل بحث انگیز دوری کنیم . ما ممکن است لازم باشد تا درباره اتفاقات و مسائل خاصی مشارکت کنیم ، ولی باید سعی کنیم که تمرکز خود را حفظ کنیم . اکثر ما با مشارکت بدون گیر کردن در جزییات مشکل پیدا می کنیم ، به خصوص اگر نسبت به موضوع احساسات شدید داشته باشیم .

مشارکت ما لازم نیست همیشه رضایت بخش و دلپذیر باشد ، و ما مشارکت های یکدیگر را ارزیابی و کنترل نمی کنیم . بعضی از اعضا با بیان عواطف خود و احساسات خام و اصیل رابطه برقرار می کنند ، در حالی که بعضی دیگر مشارکت آرام ، فکورانه و عمیق را ترجیح می دهند . فرقی ندارد که ما چگونه مشارکت کنیم ، مشارکت در جلسه همیشه شخصی و توام با شهامت است . چیزی به نام مشارکت کامل و بی نقص وجود ندارد . هر یک از ما بعضی مواقع برای دست یافتن به قلب مسئله یا پیدا کردن پیام امید در تجربه یا مشارکت خود به مشکل بر می خوریم ، مشکل و چالش قسمتی از فرآیند است . در راس قرار دادن اتحاد و اساس قرار دادن گمنامی کمک می کند تا پیام ما حتی در ناخوشایندترین و سخت ترین لحظات جلسه نیز بدرخشد .

شفافیت ، تمرکز و بصیرت همگی ویژگی هایی هستند که پیام ما را جداب و موثر می کنند . حتی اعضایی که مدت ها است در برنامه هستند ، برای جدا کردن عقاید خود از تجربیات شان به مشکل می خورند ، اما به هر حال باید همیشه از این وظیفه خود آگاه باشیم . مشارکت درباره نیروی برتر بدون نام بردن از کسی ، و مشارکت درباره یک تجربه بدون شناسایی فرد ، سازمان یا اعتقادی ، همگی مهارت هایی است که ما در طی زمان و با کمک دیگران بدست می آوریم . توانایی در مشارکت شفاف حتی وقتی درباره موضوع احساسات شدید داریم ، خود نوعی پیام است .

NA درباره ذات و طبیعت انسان عقیده ای ندارد ، اما به نظر می رسد فقط معتادان نیستند که در برابر غرور متورم خود ضعف دارند و ضربه پذیر هستند . برنده شدن در بحث ، به عنوان انسان خاصی شناخته شدن ، اسم و رسمی برای خود پیدا کردن ، دوست داشته شدن و مورد تایید بودن همگی تجارب مثبتی هستند که تقریبا هر کس ممکن است به دنبالش باشد . اما برای ما می تواند خطراتی داشته باشد . در دوران بهبودی ، بسیاری از ما به اعتماد به نفس بازسازی شده نسبت به خود و باورهایمان در زندگی به پیش می رویم . این بسیار زیبا است ، اما ضروری است که NA را از آن جدا کنیم . سنت های ده و یازده خاطر نشان می سازد که نباید سعی کنیم تا از عضویت مان به عنوان اهرمی جهت دست یافتن به شهرت ، ثروت ، قدرت با تایید عموم استفاده کنیم . گمنامی مسئله کوچکی نیست ، بلکه زیربنای تمام سنت های ماست که برای زندگی جدیدمان نیز ضروریست .

در اینترنت و به خصوص در رسانه های اجتماعی ، جنبه های مختلفی از زندگی و باورهای ما به طرز شگفت آوری بر ملا می شود . جدا کردن پیام NA از دیگر پیام هایی که ما ممکن است داشته باشیم ، چالش برانگیز است . اگر مراقب حفظ حریم خصوصی خود نباشیم ، ممکن است در گیر مباحث اجتماعی شویم و به عنوان عضو NA به مسایلی کشیده شویم که اصلا به نفع خودمان یا NA نباشد . جزوه ” رسانه های اجتماعی و اصول راهنمای ما ” راهکارهایی جهت رعایت سنت ها در اعمال و رفتار ما هنگامی که آنلاین هستیم ارائه می کند .

سنت ده از بسیاری جنبه ها در مورد دانش و خردمندی است . ما یاد می گیریم که چه اوقاتی حقیقت را بگوییم و چه مواقعی سکوت انتخاب عاقلانه تری است . زمان هایی که احساس می کنیم لازم است توضیح دهیم یا از خود دفاع کنیم ، اغلب به این خاطر است که مطمئن نیستیم . “دانشی که تفاوت آن دو را بدانم”  که از به کار گیری این سنت NA نشات می گیرد به ما در شغل و زندگی شخصی مان کمک می کند . ما صداقت و بصیرت را بر روی هدف خود متمرکز می کنیم و توسط مسایل جانبی یا دعوت به جر و بحث از مسیر منحرف نمی شویم . ما درک می کنیم که حقیقت برای ما چیست و محکم بر روی آن می ایستیم . موثرترین روش ممکن است رها کردن باشد و اینکه بعضی چالش ها را بدون پرداختن به آن رهایش می کنیم . در بهبودی ما می توانیم کوهها را جابجا کنیم ، اما لازم نیست هر کوهی را جابجا کنیم . سنت ده ما را آزاد می گذارد تا سرمان به کار خودمان باشد . تشخیص دادن تفاوت اختلاف و ناسازگاری لازم با بحث و جدل بی مورد ما را آزاد می سازد تا سعی و تلاش خود را بر روی مفیدترین موضوعات بگذاریم .

(برگرفته شده از: اصول راهنما روح سنت های ما و کتاب پایه معتادان گمنام)

سنت دهم معتادان گمنام NA

سنت دهم معتادان گمنام NA

درباره معتادان گمنام منطقه یک ایران