مفهوم ششم انجمن معتادان گمنام

وجدان گروه وسیله ای روحانی است ، برای دعوت از خداوند مهربان تا بر تصمیمات ما تاثیر گذارد .

وجدان گروه یک توانائی روحانی ضروری و حس درونی تشخیص درست و غلط برای ما است. درکی درونی است که هر یک از ما ممکن است در تفکرات شخصی خود با آن در مورد بهترین راه مشورت کنیم . در کتاب اصلی ما از وجدان به عنوان ویژگی والای روحی و احساسی که عمیقا تحت مصرف مواد مخدر قرار گرفته بود صحبت شده است . با به کارگیری قدم ها ، ما هر چه بیشتر خواهان احیای وجدان و فرا گرفتن استفاده از آن می شویم . به همان نسبت تصمیمات و اعمال ما کمتر تحت تاثیر علائق شخصی بوده و بیشتر تحت تاثیر چیزی که وجدان مان می گوید درست است ، قرار می گیرد.
وقتی معتادانی که وجدان شخصی آن ها از طریق کارکرد قدم ها بیدار شده ، چه در گروه های معتادان گمنام و چه در جلسات کمیته های خدماتی ، گرد هم بیایند تا مسائل مربوط به خدمت را بررسی کنند ، آن ها آماده اند تا در به وجود آوردن یک وجدان گروهی نقش داشته باشند . به کار گرفتن وجدان گروهی ، عملی است که اعضای ما بیداری روحانی حاصل از کارکرد دوازده قدم را مستقیما در حل مسائلی که بر NA اثر می گذارد ، دخالت می دهند و به همین دلیل موضوعی است که باید بیشترین تاثیر را بر ملاحضات دقیق ما داشته باشد.
اگر چه وجدان گروهی ، خود به تنهایی ابزار تصمیم گیری نیست ، پدید آوردن یک وجدان گروهی ، جزئی ضروری در فرآیند تصمیم گیری معتادان گمنام است. برای تشخیص تفاوت این دو ، باید نگاهی به زندگی شخصی خود داشته باشیم . مردمانی که زندگی آنان با روحانیت آمیخته است ، اصولا قبل از گرفتن تصمیمات مهم ، دعا و مراقبه می کنند . نخست ، به منبع نیروی روحانی و دانش خود توجه می کنیم و سپس برای راهی که در پیش داریم طرح ریزی می نمائیم .
پدید آوردن یک وجدان گروهی جمعی ، باعث دست یابی ما به راهنمائی روحانی برای تصمیم گیری در مورد خدمات می شود . ما با هم دعا و مراقبه می کنیم . مشارکت می نمائیم و با یکدیگر سنت ها را بررسی می کنیم و از نیروی برتر درخواست راهنمائی می کنیم . گروه ها ، هیئت های خدماتی و کمیته های ما اغلب از رای گیری به عنوان ابزاری خشن برای ترجمه راهنمائی روحانی ، به تصمیم و کلام استفاده می کنند . اگر چه برخی مواقع ، به رای گیری نیاز نیست و با پیگیری یک بحث فعالانه و متفکرانه ، کاملا آشکار می گردد که وجدان گروهی جمعی از ما انتظار چه کاری را در آن موقعیت خاص خدماتی دارد .
همان طور که ما خواهان قوی ترین اتحاد روحانی در معتادان گمنام هستیم ، در تصمیم گیری ها نیز خواهان قوی ترین اتحاد در معتادان گمنام هستیم ، در تصمیم گیری ها نیز خواهان هم رایی و اتفاق آراء هستیم و نه صرفا رای اکثریت ، هر چقدر در بررسی نظرات خود دقت بیشتری کنیم ، احتمال رسیدن به اتفاق آراء بیشتر می شود و به رای گیری جهت کمک برای ترجمه وجدان گروهی به تصمیمی جامع نیاز نمی افتد .
وقتی در حال تصمیم گیری برای خدمات خاصی هستیم ، رای گیری و توافق ممکن است برای وجدان گروه میزان باشد . اگر چه ، وجدان گروهی می تواند نه صرفا در هنگام تصمیم گیری ها ، بلکه در همه امور انجمن ما به چشم آید . فرآیند ترازنامه نویسی گروهی نمونه خوبی برای این مورد است . وقتی اعضای یک گروه NA گردهم می آیند تا تاثیرات و اقدامات گروه خود را در انجام هدف اصلی اش بررسی کنند ، هر یک از آن ها به مشاوره با وجدان خود می پردازد تا نقش شخصی خود را در کل در نظر گیرد . در این گونه نشست های ترازنامه نویسی ممکن است هیچ گونه تصمیم خاصی گرفته نشود . اما یک ارتقاء آگاهی روحانی در بین اعضای گروه ، در مورد نیازهای معتادانی که هنوز در عذابند و همین طور نیازهای اعضای گروه به وجود می آید .
نمونه ای دیگر از وجدان گروهی که بدون ارتباط با مسائل خدماتی شکل می گیرد و هر یک از ما به راحتی می توانیم آنرا درک کنیم ، هر روز در جلسات بهبودی ما پیدا می شود . برای مثال خیلی از مواقع ، ما با مشکلاتی شخصی ، در جلسات NA شرکت می کنیم و از تجربیات معتادان در حال بهبودی ، آسایش ، حمایت و راهنمایی مورد نیاز را دریافت می کنیم . اعضای ما هر یک با شخصیت ها ، سوابق و نیازهایی متفاوت با یکدیگر و با ما در مورد بیداری روحانی که از طریق بکارگیری قدم های دوازده گانه در زندگی خود پیدا کرده اند ، صحبت می کنند . از تنوع موجود در گروه یک پیام مشترک برمی خیزد ، پیامی که می توانیم در زندگی خود به کار بندیم ، پیام بهبودی ، در این پیام ما به “ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر ” پی می بریم . در ضمن این پیام وجدان گروهی را ، نه در مورد مسائل خدماتی ، بلکه در مورد رشد روحانی نیز بیان می کند.
وجدان گروهی وسیله ای برای دعوت جمعی از راهنمایی جاری نیروی برتر برای تاثیرگذاری بر تصمیم هایمان است . زمانی که بهبودی شخصی خود را با جدیت پیگیری می کنیم و خواهان آن می شویم که بیداری روحانی جاری امکان به کارگیری اصول برنامه را در همه امور همین طور در امور خدماتی برایمان بیشتر سازد ، در حال به کارگیری مفهوم ششم هستیم . وقتی که نه به کلمات بلکه به روح نهفته در پس جملات اعضای دیگر گوش می دهیم ، مفهوم ششم را به کار گرفته ایم . در تصمیم گیری خدماتی ، وقتی خواهان انجام اراده خدا می شویم ، نه اراده خود و خواهان خدمت به دیگران می شویم و نه خدمت به خود ، مفهوم ششم را به کار گرفته ایم . در گروه ها ، هیئت های خدماتی و کمیته های خود وقتی از خداوند مهربان دعوت می کنیم که بر تصمیم گیری های مان در ارتباط با خدمت تاثیر بگذارد ، مفهوم ششم را به کار گرفته ایم .

از تجربیات اعضاء معتادان گمنام در مورد مفهوم ششم در تالار گفتگوی معتادان گمنام بازدید نمائید.

(برگرفته شده از کتاب دوازده مفهوم خدماتی معتادان گمنام)

درباره NA منطقه یک ایران