NA و روابط عمومی

اصل خدمت ، که لازمه به کارگیری سنت یازدهم ماست ، به تلاش و فعالیت ما بستگی دارد. برای  اینکه بتوانیم تا حد توان به معتادی که هنوز در رنج است ، خدمت کنیم باید فعالانه پیام خود را در شهرها ، شهرک ها و دهات انتشار دهیم . …اما به منظور جلب معتاد در حال عذاب به برنامه ، باید با جدیت تلاش کنیم برنامه ما در سطح گسترده ای شناخته شود. هرچه روابط عمومی ما گسترده تر شود، توانایی ما برای خدمتگزاری بهتر ، افزایش خواهد یافت.
                                                                            سنت یازدهم ، کتاب چگونگی عملکرد           
روابط عمومی مفهوم تازه ای برای انجمن معتادان گمنام نیست. متن بالا ، برگرفته از سنت یازدهم در چگونگی عملکرد به ما یادآوری می کند که لازمه رشد NA كوشش فعالانه در ايجاد روابط قوی با جامعه می باشد. روابط قوی با جامعه اين امكان را به معتادان بيشتری می دهد تا فرصت تجربه ی رهايی از اعتياد فعال را بدست آورند. آرزوی ما ، شكوفا  شدن NA در تمام جوامع سراسر دنياست.

چرا معتادان گمنام به روابط با جامعه نياز دارند ؟

به عنوان يك انجمن تاكنون ما در روابط مان با جامعه پيشرفت قابل ملاحظه اي بدست آورده ايم. كميته های خدماتی ناحيه در سراسر دنيا جلسات را به داخل مراكز تأديبی برده و همچنين با در اختيار گذاشتن اطلاعات به انواع حرفه ای ها رويدادهای NA را برنامه ريزی كرده و از طريق خطوط تلفن NA با اعضای جامعه ارتباط متقابل برقرار مي كنند ، با اين وجود هنوز هم ما برای رشد جا داريم.
ما می توانيم از طريق به عهده گرفتن نقشی فعالانه تر در روابط خود با اعضاي جامعه رشد كنيم. همچنين می توانيـم آن دسته از نقطه نظرات خود كه باعث می شـوند حرفـه ای ها بتوانند در رسيدن به هدف اصلی مان به ما كمـك كنند
 عنوان هاي كليدی
 چرا NA به روابط با عموم نياز دارد ؟
 چگونه اين كتاب راهنما می تواند به اعضا جهت فعاليت های PR كمك كند ؟
PR برای اعضای NA ، به چه معناست ؟
نتيجه گيری
را توسعه دهيم. ما حتي می توانيم در مورد نحوه ی تأثیر رفتار فردی مان بر تمايل عموم در ارجاع معتادان به انجمن معتادان گمنام مسئوليت بيشتری به عهده بگيريم. كتاب راهنمای روابط عمومی از آن جهت انتشار يافته كه در رساندن هر چه بهتر پيام NA به ما كمك كند. اين كتاب تهيه شده تا به ما كمك كند شناخت خود از NA و اعتبار برنامه بهبودی مان را به گونه اي افزايش دهيم تا بدين وسيله معتادانی كه در جستجوی كمك هستند مجبور نباشند كماكان از اعتياد فعال در عذاب باقی بمانند. ما با توانایی در ايجاد روابطی پايدار با جامعه اطمينان حاصل می کنیم كه NA تبدیل به يك انتخاب قابل احترام ، معتبر و در دسترس معتادان برای بهبودی شده و باقی خواهد ماند.

چگونه اين كتاب راهنما می تواند به اعضا جهت فعاليت های PR كمك كند ؟

اين كتاب راهنما براي اعضای NA با پاكی های متفاوت و با تجربه های خدماتی گوناگون همچنين براي كسانی كه ممكن است در امور روابط عمومی NA هيچ تجربه و يا دانش قبلی نداشته باشند ، نوشته شده است. فرصت انجام امور روابط عمومی ، بيشتر در سطح نواحي دست مي دهد و در نتيجه ، اين كتاب بيشتر با كسانی سروكار دارد كه در كميته های خدماتی نواحی مشغول به خدمت هستند. در عين حال اين مطالب می تواند در سطوح مختلف خدماتی مورد استفاده های متفاوت قرار گيرد.
اين كتاب راهنما به دو بخش تقسيم شده است :
بخش يك فصل يك تا چهار
بخش دو فصل پنج تا سيزده

در مورد بخش يك

اولين بخش شامل اطلاعات مفهومی است ؛ مانند : تبادل نظر در مورد اصول NA در فصل دو ، فنون    برنامه ريزی در فصل سه و ايده های آموزشی PR در فصل چهار. فصل های باقی مانده شامل اطلاعات كاربردی است كه در زمينه های بخصوص خدماتی بكار مي رود.
دليل تنظيم كتاب راهنما به اين شيوه از آن جهت بوده است كه تمرين اصول روحانی و ايجاد ساختار خدماتی قابل اعتماد و مسئولانه تر زير بنای خدمات روابط عمومی است. فصل دو و فصل سه منابعی براي اعضايی كه در حین خدمت در جستجوی درک بهتری از اصول NA هستند و نیز در ارتباط با یافتن روش های جديد   برنامه ريزی و ایجاد ساختار خدماتی می باشند. به خاطر داشته باشيد هدف از تهيه این مطالب آن است كه به شيوه ای تطبیق داده و به كار گرفته شوند كه برای ناحيه محلی به بهترين شكل ممكن قابل درك باشد.

در مورد بخش دو

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

   راهنمای نمادها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
  تجربه ی كاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 نکات آموزش و آماده سازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 اصول PR براي گفتگو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 هر فصل از بخش دوم كتاب به دو قسمت تقسيم شده است : قسمت اول شامل گزیده برخی از اصولی است كه در فصل دوم مطرح شده و به حوزه خدمتی خاص همان فصل مربوط می شود. براي مثال : مطالبی در مورد گمنامی در سطح مطبوعات كه در فصل دوم ذکر شده در” رسانه های عمومی “ فصل پنجم نيز بازگو گرديده است. مطالب باقی مانده در هر فصل متشكل از اطلاعات كاربردی در مورد حوزه های بخصوص خدماتی است. به منظور تلاش براي مفيدتر ساختن اين مطالب فهرستی از منابع را در پايان هر فصل تهيه كرده ايم. براي مثال: فصل چهارم شامل نمونه هایی از نامه های ارسالی ، نامه های دريافتی ، سؤالاتی كه اغلب پرسيده می شوند و نمونه ای از فرمت معرفی برنامه است. منابع اين مطالب به صورت ضميمه در آخـر هر فصـل آورده شـده است.
اگر چه كتاب به شيوه ای طراحی شده كه اجازه می دهد اعضا فصل های مورد نياز را به كار گيرند ، ما شما را تشويق مي كنيم تا تمام اطلاعات موجود در فصل های مختلف را مورد بررسی قرار دهيد. عرصه ی روابط عمومی بسيار گسترده است و به همين دليل ما دامنه وسيعی از اطلاعات مفيد را فراهم كرده ايم.
بدانيد به دنبال چه چيزی هستيد
به خاطر داشته باشيد كه ممكن است در یک فصل از كتاب اطلاعات مفيدی وجود داشته باشد كه دربرگيرنده ی خدمت در حوزه خاص مورد نظر شما نباشد. برای مثال : روش هاي معرفی برنامه در فصل چهارم
ممكن است زمانی ارزشمند باشند كه معرفی برنامه را براي حرفه ای های مراكز درمانی انجام می دهيد.

 

روابط عمومی براي اعضای NA به چه معناست ؟

به خاطر اهداف مان در معتادان گمنام ، عبارت ”روابط عمومی“ به تمام روابطی گفته مي شود که با کل جامعه ، حرفه ای ها ، اعضایي كه قرار است در آينده به ما بپيوندند ، با یکدیگر در گروه ها و جوامع خدماتی خود ایجاد كرده و آنها را حفظ می کنیم. ما همواره در حال برقراری روابط با جامعه می باشیم ، چه آگاهانه اين روابط را برقرار كرده باشيم چه ناآگاهانه. اکنون زمان آن رسیده که به روابط خود با بقیه جامعه همین طور با سایر اعضا ، نگاه دقیق تری بيافکنیم ؛ وقت آن رسیده است که تجارب جمعی خود را گرد آوری کنیم و فعالیت های خدماتی مان را توسعه بخشیم ، در این صورت است که NA می تواند كماكان يك برنامه ی بهبودی و شناخته شده باقی بماند.
” روابط عمومی “ نمايانگر برقراری ارتباط مستمر است. ما فرصت های زيادی براي ساختن و حفظ روابط مستمر با جامعه داريم. مي توانيم پس از معرفي برنامه به يك مركز بازپروری ، واكنش آن مركز را پيگيری كرده و محل برگزاری جلسات خود را با آنان هماهنگ نماييم. توانايی ما در پاسخگویی و ايجاد روابط با عموم تنها مي تواند اعتماد جامعه را نسبت به قابليت های ما در ياريی رساندن به معتادان تقويت كند.
”  اقداماتی كه در ايجاد روابط با عموم انجام می دهيم ،  می تواند تأثير عميقی در چگونگی يافتن يا نيافتن NA توسط معتادان داشته باشد. “
اثر مثبت روابط مان بر معتادانی که در جستجوی NA می باشند را نباید ناديده بگيريم. يك كميته خدماتی ناحيه ای ممكن است فعالیت های روابط عمومی خود را با يك جلسه معرفی به پرستاران ، پزشکان و يا كادر اداری در يك بيمارستان محلی شروع كند ؛ در نتيجه اين ارتباط اوليه ممكن است از اعضا درخواست شود تا در بخش هايی از بيمارستان جلساتی را برای بيماران ترتيب دهند. در نتيجه يك پرستار داخل اورژانس ممكن است به اين فكر بيافتد به بيماری كه دچار سوء مصرف مواد شده يك شماره تماس كمك رسانی NA را بدهد و يك پزشك با اطمينان بيمار را به NA ارجاع دهد. اقداماتی كه در ايجاد روابط با عموم انجام مي دهيم ، می تواند تأثير عميقی در چگونگی يافتن يا نيافتن NA توسط معتادان داشته باشد.
بسياری از ما اقدامات مؤثر PR خود را زمانی تجربه كرده ايم كه انتظار آن را نداشتيم. و اين شايد وقتی بود كه بعد از پايان يك رويداد NA مسئول مكان برگزاری رويداد ما را در حال نظافت آنجا با دقت زير نظر گرفته باشد. در آن لحظه ممكن است اين اثر را گذاشته باشيم كه اعضاي NA با ملاحظه و مسئول هستند. در مواقع ديگر امكان دارد اثرات منفی از خود بجای بگذاريم ؛ ترك كردن محل جلسه با سر و صدا و بي احترامی و يا زد وخورد كردن در يك رويداد NA می تواند به وجهه ی NA صدمه وارد كند. ما در مورد اثراتی كه بر روي اطرافيانمان مي گذاريم ، حق انتخاب داريم. اعمالي كه از ما سر مي زند به منزله قويترين پيام روابط عمومي ما مي باشد.
همچنين می توان روابط عمومی را بر اساس چگونگی رفتار متقابل ما با يكديگر در نظر گرفت. آيا كميته های خدماتی ما براي خدمتگزاران مورد اعتماد كه جديد انتخاب شده اند ، برنامه آموزشی و آشنا سازی فراهم كرده است؟ آيا ما براي انجام يك فعاليت خدماتی خوب از يكديگر تشكر و قدرداني می كنيم؟ آيا ما براي دانش اعضايی كه تجارب بيشتری دارند ارزش قائل شده و آن را به كار می گيريم؟ روابط مثبتی كه با يكديگر برقرار مي كنيم ، مي تواند به روابط متقابل ما با جامعه ياری رساند كه اين خود به ما كمك مي كند تا هدف اصلی خود را به نحو بهتری انجام دهيم.
بسياری از ما شايد امور روابط عمومی را در حالی انجام دهيم كه تاكنون براي آن پست خدماتی به عنوان خدمتگزار مورد اعتماد انتخاب نشده يا تجربه ی قبلی نداشته و يا هيچ فعاليت متمركز روابط عمومی در سطح ناحيه انجام نداده باشيم. اين نوع ”روابط عمومي“ ارتباطاتی هستند كه ما از طريق بجای گذاشتن تأثيرات فردی بر عموم ایجاد می كنيم. تأثير اين برخوردهای فردی هرچند مختصر را نبايد ناديده گرفت. هدف از اطلاعات مندرج در اين كتاب راهنما اين است که به ما كمك كند ، روش هايی را بيابيم كه از طريق آنها ارتباط با عموم به بخشی از هرآنچه كه انجام مي دهيم ، تبديل گردد.

 

اهداف روابط عمومی

يكی از اهداف ذكر شده در بيانيه و رويای خدمات جهانی معتادان گمنام ” كمك كردن به يكديگر با حفظ روح اتحاد و همكاری برای رساندن پيام بهبودی “ می باشد. جوامع محلی NA می توانند تأثيرات زيادی بر جوامع بزرگتر اطراف خود داشته باشند. اين اتحاد اعضا در فعاليت های خدماتی و روحيه ی همكاری آنها با عموم است كه به رشد پيام بهبودی NA كمك می كند.
نكات زير اهدافی هستند كه ما با تلاش خود در انجام آنها می توانيم NA را تبديل به انتخابی چشم گير و جذاب برای معتادان كنيم :
  • مشخص می نماييم كه NA چه خدماتی را می تواند و يا نمی تواند به جامعه ارائه دهد.
  • اعضای NA را نسبت به نقش آنها در تصوير عمومی NA بيشتر آگاه می كنيم.
  • هدف ما اين است كه عموم ، NA را به عنوان يك سازمان مثبت و معتبر بشناسند.
  • ما روابط ارزشمند خود را با حرفه ای ها و کل جامعه گسترش می دهيم.
اولين نكته در بيانيه اهداف و رويای خدمات جهاني NA اين اميد را در ما زنده می كند: ” كه روزی ، هر معتادی در دنيا فرصت تجربه كردن پيام ما را به زبان و فرهنگ خود داشته و شانسی برای پيدا نمودن راه تازه ای برای زندگی بيابد. “  اکثر ما از درگيری ها و چالش هایی كه اعضای اوليه ما به هنگام رساندن پيام بهبودی به معتادان در حال عذاب با آن روبرو بوده اند ، آگاه هستيم. در دهـه ی 1950 ميلادی ” انجمن جهـانی “ معتادان گمنـام در مراحل
” از طريق اتحاد اعضاء
و تلاش های خدماتی و رويكرد همكاری متقابل شان با جامعه است كه مي توان به رشد پيام بهبودی NA كمك كرد “
ابتدایی خود به سر مي برد  ؛ ” جهان “ براي آن اعضای اوليه تنها شامل چند ايالت در ايالات متحده ی آمريكا بود. اما اكنون اين مطالب ديگر حقيقت ندارد. طي دهه ی 1980 و 1990 ميلادی رشد ما انفجاری بوده و هنوز هم ادامه دارد. در نتيجه اگر عوامل مختلفی مانند: محل جغرافيايی ، اجتماعی ، مذهبی ، نژادی ، سياسی و اقتصادی كه بر روي توانايی معتادان براي يافتن پيام NA اثر می گذارد را خوب بشناسيم ، فعالیت هاي روابط عمومی ما  مي تواند ثمربخش تر باشد. بيماری اعتياد ، گروه خاصی از مردم را مبتلا نمی كند بلكه چنگال مرگبار آن هيچ حد و مرزی نمی شناسد. بدین ترتیب پيام ما ــ پيامی كه رساندن آن به عهده ی همه ما گذاشته شده است ــ نیز هيچ گونه حد و مرزی نمی شناسد.

 نتيجه گيری

ما می دانيم اگرچه تعهد خود را در نشان دادن نيازهای خدماتی در اين كتاب راهنما به انجام می رسانيم ، كماكان يك چيز از قلم خواهد افتاد كه در نهايت آن شما هستيد كه به عنوان يك عضو به فعاليت های روابط عمومی NA جان  می بخشيد. اين تجارب خود شماست كه بهترين نمونه ی تأثير گذاری NA است و شما را به ارزشمندترين منبع PR در انجمن تبديل می كند. فعالیت هايی كه توسط هر عضو انجام می شود مسلماً عامل اساسی موفقيت انجمن جهانی ماست.
ما می توانيم از كسانی ياد بگيريم كه روش های منحصر به فرد و شگفت انگيزی را جهت رويارويی با چالش ها به كار می گيرند. از مشاركت نظرات و تجارب خود با يكديگر نهراسيد. ” كمك يك معتاد به معتاد ديگر “ پايه و اساس برنامه بهبودی ماست و فعاليت هايی خدماتی ما نيز مي تواند از همين اصل استفاده كند.
برای دانلود فایل کامل فصل اول روابط عمومی NA روی دانلود برای اعضا کلیک کنید.

 

درباره NA منطقه یک ایران