تاریخچه انجمن معتادان گمنام ایران (NA)

این برنامه که نهادی مردمی و خودجوش است، در سال ۱۹۵۳ میلادی (مطابق با ۱۳۳۲ هجری شمسی) توسط افرادی که خود در چنگال بیماری اعتیاد بودند، بنیانگذاری شد.

انجمن معتادان گمنام پیام رسانی خود را در ایران، از سال ۱۳۶۹ هجری شمسی توسط چند عضو که با کمک اصول انجمن بهبودی خود را دنبال می‌کردند، در مرکز بازپروری قرچک آغاز نمود. اعضا اولیه انجمن موفق شدند به مدت یک سال جلسات گروهی NA را در مرکز بازپروری قرچک تهران برگزار کنند.

در سال ۱۳۷۳ با افزایش تعداد اعضای در حال بهبودی و حمایت های معنوی مسئولین ، اولین جلسه خارج از محل باز پروری قرچک به فعالیت نمود. در حال حاضر جلسات بسیار زیادی در سطح کشور به صورت روزانه برگزار می‌گردد.

این انجمن در بیشتر کشورهای جهان، از جمله کشورهای مسلمان با هدف کمک و نجات معتادان از اعتیاد به مواد مخدر فعال شد. در حال حاضر، هر روزه جلسات متعددی در اکثر نقاط کشور برگزار می‌شود و تعداد قابل توجهی از معتادان توانسته‌اند، با کمک اصول این انجمن از چنگال بیماری اعتیاد رها شوند.

روش بهبودی از اعتیاد در NA بر مبنای ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر است. اعضای این انجمن از طریق کارکرد ۱۲قدم برنامه و شرکت مرتب در جلسات گروهی، چگونگی زندگی بدون مصرف مواد مخدر را از یکدیگر می‌آموزند و پیامدهای ناشی از بیماری اعتیاد را بهبود می‌بخشند.

انجمن NA به هبچ سازمانی وابسته نیست و هیچ کمکی اعم از وام، وقف، هدیه و … دریافت نمی‌کند. هزینه‌های این انجمن فقط از طریق کمک‌های داوطلبانه اعضا و فروش نشریات داخلی برنامه تامین می‌گردد.

این انجمن مرکز دزمانی ترک اعتیاد یا کمپ‌های سم‌زدایی ندارد و تنها از طریق برگزاری جلسات گروهی تلاش می‌کند یک حلقه حمایتی از معتادان در حال بهبودی به‌وجود آورد.

به دلیل رعایت اصل گمنامی، هیچ مدرکی از حضور اعضا در انجمن تهیه نمی‌شود و در نتیجه تهیه آمار دقیق اعضای در حال بهبودی میسر نیست.

رشد این جلسات و گروه ها ، تنها شاخص موفقیت انجمن معتادان گمنام ایران است .

درباره معتادان گمنام منطقه یک ایران